Informasjon om behandling av personopplysninger i Læremiddelkatalogen
Formål
I Læremiddelkatalogen sin leverandørflate behandler vi personopplysninger for å kunne identifisere brukere for å kunne levere tjenesten til dem, og sikre at man som bruker har rettighet til å redigere data som tilhører en organisasjon.
I grensesnittet til Læremiddelkatalogen har vi et kontaktskjema man kan føres til, der man må legge igjen noen kontaktopplysninger når man skal kontakte oss
Vi behandler noen personopplysninger når vi gjør innsiktsarbeid og brukerintervjuer, for å forbedre produktet vi leverer.
Hvem er ansvarlig?
Sikt – Kunnskapssektorens tjenestelerandør
Hva innebærer det?
I leverandørflaten bruker vi Feide-ID for å identifisere brukeren som logger inn, og organisasjonstilhørigheten til brukeren.
Gjennom vårt kontaktskjema må man legge igjen navn og e-postadresse, som leveres videre til Sikt sitt saksbehandlingssystem.
Når vi gjør innsiktsarbeid samler vi inn e-post og navn, slik at vi kan kontakte disse brukerne igjen ved behov. Dette skjer som oftest via brukersamtaler, men også via spørreundersøkelser/forms.
Ditt personvern – hvordan vi oppbevarer og bruker dine opplysninger
Vi benytter opplysningene om deg til formålet, slik det er angitt ovenfor. Opplysningene behandles konfidensielt og i samsvar med personvernregelverket.
I leverandørflaten lagrer vi autentisering i nettleserens sesjon (session) når en bruker logger inn. Dette gjør at brukeren forblir innlogget så lenge sesjonen er aktiv (tokenet varer i ca. 8 timer). Hvis brukeren åpner en annen nettleser, må vedkommende logge inn på nytt, og autentiseringen lagres da i den nye nettleseren.
Personopplysninger samlet inn via brukersamtaler lagres i Sikt sin SharePoint-løsning. Opplysninger som kommer inn via vårt saksbehandlingssystem lagres i sakssystemet, og noen ganger i arkivsystemet dersom vi er pliktig å arkivere data.
Bruk av underleverandører
Vi lagrer personopplysninger hentet inn gjennom innsiktsarbeid i Sikt sin SharePoint-løsning, som er en del av Microsofts skybaserte tjenester. Dette innebærer at dataene oppbevares sikkert i henhold til Microsofts retningslinjer for personvern og sikkerhet, samt i samsvar med gjeldende personvernregelverk.
Hva skjer med opplysningene dine?
I leverandørflaten lagrer vi ikke data i egen database, kun på brukerens enhet.
Personopplysninger lagret i Sikt sin SharePoint-løsning vil slettes når formålet er oppfylt.
Dine rettigheter
Så lenge vi behandler opplysninger om deg, har du rett til:
- innsyn i hvilke personopplysninger som er registrert om deg, og å få utlevert en kopi av opplysningene,
- å få rettet opplysninger om deg som ikke er korrekte,
- å få utlevert data i en maskinlesbar form (dataportabilitet),
- å protestere mot den behandlingen vi anser er vår berettigede interesse,
- å begrense behandlingen under gitte vilkår,
- å sende klage til Datatilsynet om behandlingen av dine personopplysninger.
Hva gir oss rett til å behandle personopplysninger om deg?
Lagring av innloggingssesjoner går under §6.1b, som nødvendig for å oppfylle avtale.
Behandling ifm. innsikt, tilbakemeldinger o.l. er under §6.1f, som berettiget interesse. Vår berettigede interesse er å bruke innsikt og tilbakemeldinger til å forbedre våre tjenester og brukeropplevelsen. Behandlingen er begrenset til nødvendige og relevante formål, og vi har iverksatt tiltak for å beskytte opplysningene og sikre ansvarlig behandling.
Hvor kan jeg finne ut mer?
Hvis du har spørsmål til behandlingen, eller ønsker å benytte deg av dine rettigheter, ta kontakt med:
Personvernombud: Øyvind Straume
oyvind.straume@sikt.no